fredag den 3. maj 2013

Kaotisk tilbagefald

Igennem længere tid har jeg fortrængt og ignoreret alle de forskellige tegn på, at det gik den forkerte vej med mig. Jeg har ikke været bevidst om det, og jeg har haft gode og hyggelige dage, fordi jeg fokuserede på alle de gode ting i livet, og så skubbede jeg alle de svære ting til side og lod simpelthen være med at give dem opmærksomhed. Det er en strategi, som kun virker i en begrænset periode, og den kan absolut ikke anbefales, fordi det hele en dag ramler, og alle de ting, jeg har udskudt at gøre noget ved, vælter pludselig ned over mig på en gang.

I går ramlede det hele for mig, og mit liv er derfor lige nu præget af angst, hjælpeløshed, hovedpine, håbløshed, kaos, kvalme, opkastninger, rod i hovedet og huset, selvbebrejdelser, selvhad, spændinger i nakke og skuldre, tristhed og tårer i massevis.

Jeg føler det som om, jeg er blevet bombet flere år tilbage i min sygdomshistorie, for jeg har igen svært ved de mest almindelige ting såsom at handle, tage alene til læge osv, og jeg søger ofte tilflugt under dynen. Tingene er svære for mig nu, men jeg klarer mig alligevel, for jeg handler dagligvarer på nettet og får dem leveret til køkkenbordet. Jeg har også fået bedt familie, venner og C. fra distriktspsykiatrien om hjælp, så fremover vil jeg få hjælp til at klare mine skal-ting såsom oprydning, læge- og tandlægebesøg osv. Jeg er heldig, at der er mennesker, der kan og vil hjælpe mig.

Blaze hjælper mig også meget, for han sørger for, at jeg kommer ud af sengen hver dag. Han skal selvfølgelig have mad og passes og plejes, og jeg er så glad for det liv, den lille røde bandit har bragt med sig her i huset. Katten er en gave uden lige.

Tilfreds med den indsats jeg har ydet i dag mht at finde ud af, hvilke former for hjælp jeg har behov for pt, og ikke mindst at have bedt de forskellige mennesker i mit liv om hjælpen, vil jeg nu forkæle mig selv med en kop kaffe, mens jeg nusser med Blaze.

10 kommentarer:

  1. Kære Louise
    Det er jeg ked af at høre, men nogle gange sker det bare. Jeg håber af hele mit hjerte, at du kan finde accept og fred med, at det er sådan det er og komme videre fra det udgangspunkt. Godt at du har søgt hjælp, godt at du har Blaze.

    Hvis der er noget, jeg kan gøre eller skrive, må du endelig sige til. Jeg følger med! :)

    Knus og god bedring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lene.

      Hjertelig tak skal du have, det er virkelig sødt af dig, og jeg blev så varm indeni over din søde hilsen :-)

      Accepten og den indre ro over, hvordan det ser ud lige nu, er så småt ved at indfinde sig, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Fredagen blev nemlig meget bedre end torsdagen, for det hjalp mig meget at få sat ord på. Og det var også en meget stor befrielse, at jeg fik bedt om hjælp, så nu føler jeg, at jeg kan komme videre herfra - håbet er en gave uden lige .-)

      Ønsker dig og dine kære en vidunderlig weekend :-)

      Kram fra
      Louise

      Slet
  2. Åh nej, Louise. :( Ved ikke engang, hvad jeg skal sige, for hvad kan man sige til det? Tit går det (desværre) op og ned på den måde, når psyken ikke er så stærk. Er man en svag plante, har man nogle gang brug for at lægge sig under dynen og glemme verden for en tid. Jeg håber, det er sådan et mindre tilbagefald og ikke sådan en rigtig sur røvtur.

    - Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Line, du skal have hjertelig tak. Din hilsen varmer mig meget :-)

      Ja, dynen er en nødvendighed nogle gange, og i går lagde jeg mig utrolig mange gange under kugledynen, fordi jeg ikke havde overskud til at være oppe mere. Der skete dog hver gang det, at jeg ret hurtigt (i løbet af 10-15 minutter) fandt ro og mod på at stå op igen. Det var vildt dejligt, at jeg fik lavet lidt herhjemme, og jeg har tænkt mig igen i dag at bruge tricket med at putte mig under dynen uden dårlig samvittighed, når jeg har behov for en pause :-)

      Håber, du er ved at have det godt igen og ønsker dig og dine kære en pragtfuld weekend :-)

      Kram fra
      Louise

      Slet
  3. Dårlig samvittighed kan vi ikke bruge til noget positivt. Det lyder rigtig fornuftigt den med at smide dig under dynen når du har behov for det og lige finde ind til dig selv - det hjælper ikke at mase på, ting tager tid, som en klog dame engang sagde til mig :)
    Pas på dig selv, du har så god en selv-indsigt at man jo slet ikke behøver at støtte dig med ord, du kan godt og du gør det!

    En stor krammmer til dig og Blaze <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig tak for din varme kommentar, som bringer mig meget glæde <3

      Du har ret i, at dårlig samvittighed ikke er værd at bruge energi på. Og det med en pause under dynen virker utrolig godt for mig lige nu, så det fortsætter jeg med (uden dårlig samvittighed) :-)

      Ja, jeg kan jo egentlig godt! Tidligere i mit liv varede sådan en nedtur i ugevis, hvis ikke månedsvis, men nu har jeg fået så mange gode redskaber, så jeg hurtigt får det bedre. Det er en gave uden lige <3

      Håber, du nyder din weekend sammen med dine kære og sender dig et varmt kram <3

      Slet
  4. En varm hilsen til dig fra mig.
    Malene

    SvarSlet
  5. Åhhh kære dig da.

    Jeg er ikke meget på nettet og har slet ikke læst dit indlæg her.

    Mange varme tanker får du herfra Tullehuset med ønsket om, at din kork-prop-fuktion sætter hurtigt ind.

    Kærlig hilsen fra Tove og et miaw fra Frække Karla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertelig tak til dig og Frække Karla for det gode ønske. Det varmer mere end jeg lige kan finde ord til at beskrive Tove :-)

      Slet

Du skal have tak for, at du tager dig tid til at skrive en kommentar. Det varmer og glæder mig :-)

Kærlig hilsen
Louise