fredag den 20. juli 2018

Glasvinge af Katrine Engberg

Titel: Glasvinge.
Forfatter: Katrine Engberg.
Læst som ebog på Mofibo.

Min bedømmelse: 5 hjerter ud af 5 <3


Glasvinge er tredje bog i en serie om kriminalbetjentene Jeppe Kørner og Annette Werner. Esther og Gregers er også faste personer i krimiserien. Første krimi i serien hed Krokodillevogteren, og den anden hed Blodmåne. Jeg har læst de tre bøger i rækkefølge, og det er skønt med genkendelsens glæde og at følge de kendte menneskers personlige udvikling.

Glasvinge handler om hævn, psykiske sygdomme (særlig paranoid skizofreni) og gruopvækkende mord. Som de andre bøger i serien er Glasvinge velskrevet, og jeg slugte side efter side.

Det er nogle dage siden, jeg læste bogen, men jeg har ikke rigtig kunne finde mental ro til at blogge om den, fordi den ramte mig meget hårdt. Jeg lider nemlig selv af psykiske sygdomme, og paranoid skizofreni er den "tungeste" af mine diagnoser. Jeg har godt nok aldrig været udadreagerende, men jeg kunne genkende rigtig meget af de andre beskrivelser af sygdommen samt abstinenser efter medicinen og håbløsheden, som Isak føler.

Katrine Engberg skriver i Glasvinge respektfuldt og på en dejlig befriende måde om skizofreni, og jeg føler mig "set" som menneske i hendes beskrivelser af, hvordan det er at være indlagt på en psykiatrisk afdeling. Det er en god bog og et nuanceret indslag i beskrivelserne af skizofrene mennesker, som ellers mest består i nyhedernes værste skrækeksempler.

Glasvinge er en rigtig god krimi, og den er værd at læse for enhver krimielsker :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du skal have tak for, at du tager dig tid til at skrive en kommentar. Det varmer og glæder mig :-)

Kærlig hilsen
Louise